Wednesday, 27 February 2013

Fakta mengenai Coklat



Assalamualaikum dan selamat petang guys :)
tengok tu kat bawah ada coklat terliur x ?
jum tengok apa cerita hari ni ... lets go!!

*sumber gambar : en. google

Anda peminat chocalate??
yeaayy saya hantu coklat..
asal nampak coklat..mata ade "love love" berkelip kelip..
tapi...
*
**
***
****
*****
****
***
**
*
mcm mcm benda negetif org ckp tentang coklat..
coklat menggmukkan larh..
menyebabkan jerawat larh..
n mcm mcm lagi..
sebenarnye ramai yg tak tahu ada fakta positif mengenai coklat ni..
ok jom kite tengok..
!

!!

!!!


sumber gambar : en. google


Fakta mengenai Coklat

Fakta 1
Coklat sebenarnya tidak akan mengundang jerawat larh!!
Ramai remaja yg menyekat kemahuan mereka utk mengambil coklat disebabkan takut berlakunye pertumbuhan jerawat..Sebenarnya itu bukan penyebab coklat..Itu semua kepercayaan tahyul je..
Ensiklopedia Dermatologi  telah menjelaskan  bahawa pemakanan sebenarnya tiada kena-mengena dalam pengurusan jerawat. So,wahai  remaja anda tidak perlu menahan diri daripada memakan coklat kegemaraan okeh..

Fakta 2
Coklat itu tidak menggemukkan yee..
Ramai yg gerun mengambil  coklat sebab berpendapat coklat akan menggemukkan..Sebenarnya ia bergantung pada pengambilan coklat yg diambil.Apabila makan secara berlebihan yg ia akan mengundang kegemukan.Makanlah secara sederhana.Makan apa pun kalau berlebihan akan kegemukkan bukan?
Keseimbangan pengambilan makanan harus dititik beratkan.Menurut hasil artikel yg telah saya baca,
tiada sesuatu makanan tertentu yang boleh menggemukkan.Berat badan seorang itu bergantung pada jumlah makanan yg diambil..Persatuan pemakanan Amerika menasihati ambil coklat secara sederhana.

Fakta 3
Coklat tidak menyebabkan sakit jantung
Coklat bukanlah punca sakit jantung..Silap itu..Sebenarnya coklat mengandungi antioksidan, yg dikenali sebagai fenol, fenol mungkin mampu mengurangkan tahap kepadatan lipoprotein (kolesterol LDL). Menurut kajian terkini menunjukkan bahawa asid stearik pada mentega koko dan lemak dalam coklat tidaklah memberi kesan kepada kolesterol darah.

Fakta 4
Coklat tidak menyebabkan karies gigi
Asal gigi rosak fikir berpunca dari coklat.So tak nak ambil coklat.Sebaliknya tanin yg terdapat pada koko mungkin dapat  membantu mencegah karies dengan mengurangkan pertumbuhan plak, manakala asid oksalik dalam coklat dapat mengurangkan pengeluaran asid. Jadi anda boleh terus mengambil coklat dan senyum tanpa rasa segan silu. Ingat yg penting jangan lupa berus gigi.Kebersihan gigi itu penting utk memiliki gigi yg bersih dan sihat.

Fakta 5
Penghidap diabetes boleh mengambil coklat? hahh?
Persatuan Diabetes Dietiti Amerika, Persatuan Britain dan Persatuan Diabetes Malaysia kini mengakui bahawa pengambilan gula, atau makanan yg bergula, dalam jumlah yg terhad sebagai sebahagian diet yg  tinggi serat dan rendah lemak,boleh diterima.Oleh itu jgn risau penghidap diabetes yg menggemar coklat boleh menikmati coklat, tetapi secara sederhana dengan nasihat pakar pemakanan..


sumber gambar : en. google


Jangan takut ambil coklat okeh..
makan beringat yeah semua..
!

!!
!!!
I love Cadbury Blackforest..


sumber gambar : en. google

^

^
^
okey sampai sini je larh coretan kali ni, nak keluar cari coklat black forest lah hehe
k, takecare.
selamat petang.
bye :)



2 comments:

Bonda Qalish said...

sedapnye coklat....terase ngidam lak...hahahah.

syafiqah hazeera said...

heee.. kan lepas post entry smlm terus g cr coklet hik3